اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ, صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت کود و عدم استفاده برخی از گندمکاران از کود فسفره گفت: کشاورزان برای جبران خسارت عدم استفاده از کود فسفره از کودمال کردن بذر و محلول‌پاشی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امروز در رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارت موفق کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: در سال جهش تولید به طور ظالمانه در حوزه غذا و دارو مورد تحریم قرار گرفته‌ایم؛ ما به عنوان دستگاهی که مسئولیت مستقیم در امنیت غذایی کشور را برعهده داریم باید به شدت مراقب آن باشیم.

وی افزود: مجموعه پژوهشگران و کشاورزان توانمند و پیشرو کشور می‌توانند در تامین و امنیت غذایی کشور نقش داشته باشند و تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار سایر کشاورزان قرار دهند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در این شرایط تحریم‌ باید برنامه ای متناسب و خاص داشته باشیم که از طریق نفوذ دانش در عرصه می‌توان به شدت از تبعات تحریم کاست و به بخش تولید برای افزایش بهره‌وری کمک کرد.

بازرگان تصریح کرد: طرح‌هایی مانند یاوران تولید که در وزارت جهاد کشاورزی نیز دنبال می‌شوند و منجر به حضور پژوهشگران در عرصه شده است در نهایت می‌تواند شرایط تولید را ارتقاء دهد.

این مقام مسئول اظهار داشت: شرایط تحریم و همچنین بروز بیماری جهانگیر کرونا اتفاقات متفاوتی را در تجارت مواد غذایی کلید زده است بطوریکه دیگر برخی از کشورها تصمیم گرفته‌اند که صادرات مواد غذایی نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این شرایط تمام کشورها به ارزش خوداتکایی در تولید مواد غذایی دست یافته‌اند و تلاش‌های متعددی در این زمینه در حال انجام است.

بازرگان یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی قبل از بروز کرونا نیز همواره خودکفایی و خوداتکایی را دنبال و برای تحقق آن تلاش می کرد چنانچه در تولید محصولاتی مانند پنبه، کلزا، گندم و ... تلاش‌های خوبی انجام شده و ما به خودکفایی رسیده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این احتمال وجود دارد که از تجربیات کشاورزان پیشرو و پژوهشگران باید به طور همزمان استفاده شود تا به ارتقاء یک محصول از زوایای مختلف کمک رساند.

وی افزود: تولیدکنندگان پیشرو بخش کشاورزی عملکردی چند برابری و حتی تا مواردی هشت برابری را در مقایسه با متوسط تولید تجربه کرده‌اند که با ارتقاء بخشی از این تجربیات به عرصه و فعالیتهای دیگر کشاورزان می‌توان میانگین بهره‌وری و عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش داد.

بازرگان با اشاره به اینکه کشاورزان در سال جاری محدودیت‌هایی برای تامین کودهای کشاورزی دارند گفت: افزایش قیمت ماه‌های اخیر محدودیت‌هایی برای بهره‌وران بخش کشاورزی ایجاد کرده است اما باید توجه کرد که اگر کود فسفر در محصولی مانند گندم استفاده نشود منجر به پوکی و لاغر شدن دانه‌های گندم می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت که قیمت گندم با نرخ بالاتری تعیین شود تا هزینه‌های تولیدکنندگان جبران شود اما قیمت مصوب گندم همین است و باید تنوع در سبد مصرفی کود کشاورزان ایجاد کنیم.

برخی کشاورزان به دلیل گرانی از کود فسفره استفاده نکرده‌اند

وی گفت: بر اساس اطلاعات واصله بسیاری از کشاورزان با وجود کاشت گندم از کود فسفره استفاده نکرده‌اند اما باید توجه داشت که این امر در عملکرد آنها به شدت تاثیرگذار است.

دو پیشنهاد جایگزین معاون وزیر جهاد کشاورزی برای کود گران

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزانی که از کود فسفره استفاده نکرده‌اند می‌توانند بذور خود را قبل از کاشت کودمال نمایند که این امر 40 تا 50 درصد از خسارت عدم استفاده از کود فسفره را کاهش می‌دهد. همچنین به کشاورزان توصیه می‌شود از محلول پاشی برای جبران خسارت استفاده کند.

تماس با ما

مشهد حد فاصل بلوار قرنی 23 و 25 برچ فروردین ورودی اداری دوم طبقه 8

تلفن : 05137237515

تمامی حقوق محفوظ است.

Template Design:Dima Group