به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) به نقل از دفتر نمایندگی فائو در تهران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، فاز اجرایی پروژه همکاری‌های فنی ارتقای تاب‌آوری جوامع روستایی و نظام‌های کشاورزی ایران به منظور جلوگیری و کاهش تأثیرات رخدادهای شدید اقلیمی را آغاز کرد.

این پروژه که از سوی فائو تأمین مالی شده است، بر بهبود دانش و ظرفیت دست‌اندرکاران ایرانی در زمینه مدیریت آب و خاک در چهار استان گلستان، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان متمرکز است. در این راستا، فائو با هدف تقویت نظام‌ها و سازکارهای ملی مدیریت خطرپذیری بلایا در کشور، توان تخصصی خود را در اختیار طرف‌های ایرانی قرار می‌دهد.

در این خصوص، فائو با برگزاری یک کارگاه آغازین، دست‌اندرکاران مختلف این پروژه که شامل کارشناسانی از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی؛ وزارت نیرو؛ سازمان هواشناسی؛ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری؛ دفتر کاهش خطرپذیری بلایای وزارت جهاد کشاورزی، مقامات استانی و اجتماعات محلی هستند را گردهم آورد تا زمینه برقراری یک نظام ملی پایش کشاورزی جهت برداشتن گام‌های لازم برای اجرای این پروژه را فراهم سازد.

مشارکت‌کنندگان در این کارگاه آغازین ضمن بررسی الزامات و چالش‌های اجرای این پروژه، پیشرفت‌های حاصل در مرحله ابتدایی پروژه را نیز مورد بحث قرار دادند. کارشناسان حاضر در این نشست، همچنین پیشنهادهای مطرح‌شده درباره راهبردهای استانی «مدیریت آب و خاک تاب‌آور در برابر تغییرات اقلیمی» و همچنین مدیریت خطرپذیری بلایا را مورد سنجش قرار دادند.

«گرولد بودِکِر»، نماینده فائو در ایران نیز در سخنان افتتاحیه خود در این نشست با اشاره به خسارت‌های گسترده سیلاب‌های سال ۱۳۹۸ به کشور، تأکید کرد: «این پروژه ظرفیت دست‌اندرکاران ایرانی را در زمینه مدیریت آب و خاک با توجه به خطرپذیری اقلیمی، نظام‌ها و سازوکارهای مدیریت خطرپذیری سیلاب‌ها، و اقدامات لازم برای احیای منابع آب و خاک جهت رسیدگی و کاهش خسارات و آسیب‌های ناشی از سیلاب‌ها به بخش کشاورزی را تقویت می‌کند.»

بودِکِر در ادامه افزود: «هدف تمامی این فعالیت‌ها کاهش خطرپذیری و ارتقای تاب‌آوری دست‌اندرکاران و توانمندسازی آن‌ها برای مقابله با رخدادهای شدید اقلیمی آتی و در نتیجه بهبود امنیت غذایی و تغذیه جوامع کشاورزی متأثر از سیلاب‌ها در استان‌های هدف است.»

فائو ضمن ترویج و حمایت از برقراری سیاست‌های تسهیل‌گرانه جهت اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی، از تقویت ظرفیت کشورهای عضو برای برنامه‌ریزی، اجرا و گزارش‌دهی در رابطه با سازگاری و کاهش تغییرات اقلیمی و تاب‌آور کردن بخش کشاورزی حمایت می‌کند.